Článek

50.Jablonecká kotva, 46.Modrá stuha 2017


Již 50.ročník Jablonecké kotvy a o málo mladší 46.ročník Modré stuhy proběhly o víkendu 26. –  27. srpna  2017. Letos jsme opět rozšířili modelářské kategorie o třídy rychlostních modelů na elektrický pohon ve skupinových jízdách a makety ponorek tř.F2-S.Vše pod taktovkou Admiralu s pomocí Vikýře 

Z historie

Původně se Modrá stuha jezdila na přehradě na trati 100x200m (podle výšky hladiny v přehradě) o křišťálový lustr Preciosy,  a to pro modely maket dříve existujících kategorií EK (vojenské) a EH (osobní), tedy bez dálkového ovládání modelů, modely jezdily pouze na přímý směr. Později se soutěže přestěhovaly na Novoveské koupaliště, které leží blízko centra města a je lépe dostupné i s ohledem na ubytování. Zde jsou k dispozici vlastně dvě vodní plochy – koupaliště, kde se staví tratě pro kategorie F2, F4 a DS a  betonovou hrází oddělená plocha s ostrůvkem- rájem místních kačen. Tato plocha je pro plachetnice NSS, ale byla po břehu zarostlá stromy, které zasahovaly nad vodní hladinu a modely se jim musely vyhýbat. Dostali od města povolení náletové  křoviny vyřezat a hladina se otevřela nejen pro modely plachetnic, ale i pro návštěvníky, kteří s povděkem konstatovali, že se vzhled Novovesáku trochu vrací do původního stavu. Jenže náletové křoviny rostou rychle a je vše zase zarostlé a bylo by dobré kdyby se o to město postaralo. Okolo koupaliště je dostatek zelené plochy k postavení stanů, obytných přívěsů a k zaparkování aut s nezbytným servisem pro potřebu modelů. V tomto prostoru je umístěn i bufet pro občerstvení závodníků i návštěvníků s dostatečným výběrem teplých i roštovaných lahůdek, cisterna s pitnou vodou a nezbytná mobilní buňka WC. Do prostoru závodiště je přiveden i elektrický proud pro potřeby pořadatelů, stanařů a nabíjení akumulátorů. Pořadatelé se vždy snaží o co největší pohodlí pro účastníky závodů. Což také dokazuje skutečnost, že větší část startovného vkladu závodník dostane zpět formou  poukázek na občerstvení v bufetu. Dříve, ještě před pěti roky pořadatelé udržovali oheň s opékaným naloženým masíčkem, ale zpřísněné vyhlášky o rozdělávání ohňů ve městě…….  
Na tyto soutěže se dříve sjížděli účastníci nejen z celé ČSR, ale i vždy bohatá účast modelářů z bývalého NDR, Polska i bývalého SSSR, vlastně organizací podobné našemu Svazarmu. Se smutkem pozorujeme jak účast řídne a každoročně je menší. Je to jistě způsobeno i ekonomickou situací modelářů, vše jen zdražuje, a tak si každý již pečlivě vybírá soutěže kterých se chce účastnit. Tím i do Jablonce jezdí hlavně ti „skalní“, kterým ani moc nevadí, že většinou také zmoknou, ale je potěšitelné, že se také objeví nový modeláři, kterým se soutěže líbí a příště opět přijedou. Letos však do Jablonce přijelo více soutěžících a také byla bohatá účast návštěvníků.

 

Soutěž

Sobotní soutěž proběhla za pěkného, dopoledne slunečného počasí do 21ºC, bezvětří, ale odpoledne pokazili tři deštivé přeháňky, při kterých se soutěže musely přerušit. Noční soutěž měla ideální podmínky . Neděle byla slunečná a teplota dosahovala 22ºC, vítr 2-5 m/s . Soutěže proběhly bez protestů a většina soutěžících odjížděla spokojena. Ale mohli být spokojeni i se svými výkony, které předvedli na trati.
Na soutěže se přihlásili modeláři se 71 modely ve dvanácti kategoriích. Modeláři přijeli i ze vzdálených míst jako Olomouc, Žilina, Bratislava, Bílá Třemešná u Dvora Králové, Police n.Met., Teplic, Prahy, Havlíčkova Borová u Žďáru n.S., Brandýsa n.L., Rumburka, Valdic, Proboštova, Borovan a Jablonce n.N.

 

Lodě na soutěži 

Stavba maket skutečné lodi je pochopitelně časově i kvalitativně nejnáročnější kategorie. Ale také velice přitažlivá a návštěvníky velice obdivovaná, vždyť stavba maket obnáší stovky, někdy i tisíce hodin nejen usilovného shánění dobré stavební dokumentace ale hlavně vlastní stavby modelu.  Letos opět dominoval a zvítězil ve třídě F2-B (modely do 1,4m délky) Karel Majer z Brandýsa n.L. s maketou stihače ponorek v měřítku 1:35, před Františkem Cerhou z Brandýsa, který 20.srpna oslaví své osmdesáté narozeniny. 
Ve třídě F2-A (modely do 0,9m délky) zvítězil Ladislav Hanuška z Proboštova  z  kvalitně propracovaným modelem remorkéru HEROS, před Jiřím Bilinou z Valdic a místním Štěpánem Žantou.  Tato třída F2-A junior byla obsazena soutěžícími z pořádajícího klubu a zvítězil Petr Daníček s modelem ruského monitoru, před Ondrou Budinou s  modelem starého remorkéru Hercules se kterým před měsícem skončeném Mistrovství světa získal páté místo. Se svým modelem  rychlého otevřeného člunu  PG 117 se představil a třetí místo získal nejmladší účastník Jonáš Zítko (10 roků) z Jablonce. Kategorie ponorek F2-S se představila na našich soutěžích poprvé. Přijeli hlavně zástupci ponorkového kluby ze Žiliny a se svými modely předvedli i akce, které nejsou přímo v pravidlech této kategorie, ale jako ukázky byly velmi zajímavé i pro náhodné návštěvníky. Náročnou kategorii parníků F-DS  poháněných  funkčním parním strojem vyhrál Jakub Lukeš z Proboštova před místním Vladimírem Šrámkem a Jiřím Voráčkem u jihočeských Borovan.

 

Vše i plachetnice

 

Nejvíce obsazované jsou tradičně kategorie F4 a hlavně třída F4-A juniorů i seniorů, kde se pouze závodí na vodě bez bodového hodnocení stavby. U juniorů zvítězil Michal Jakeš z Doks před  domácím Ondrou Budinou. U seniorů to byli Stanislav Jakeš před Petrem Hlavou z Valdic a Martinem Karpatským z Nové Vsi u Prahy.
Pochopitelně se zájmem přihlížejících návštěvníků se očekával závod maket a polomaket historických plachetnic. Nejelo se na klasické trojúhelníkové trati, ale na zkráceném účku. Tím se na trati při míjení ostrova a startovního břehu potkávali modely v protisměru, což pro manévry jeden a půl metru dlouhých plachetnic, kde nebylo moc místa, bylo dosti obtížné. Závodníci se museli domlouvat předem na manévrech, které chtějí udělat, aby nedošlo ke vzájemným kolizím. I tak občas některá loď skončila „ve vrbičkách“ což byla ihned práce pro záchranný člun model vyprostit. I když tyto jízdy nejsou klasicky podle regulí, neztrácí na zajímavosti a dramatičnosti a modelářům kteří přijeli se líbí. Dominovaly hlavně makety mořské jachty Endeavour, původně zkonstruovaná pro závody na oceánu, Milana Kroupy u Jablonce se kterou skončil druhý za pěkně zpracovanou maketou plachetního kutru Petra Lukeše z Teplic, třetí byl Zdeněk Kopecký z Bílé Třemošné. V kategorii juniorů zvítězil David Heinl před Ondřejem Budinou a třetím Petrem Daníčkem, všichni z pořádajícího klubu.
 
Pořadatelé děkují Všem zúčastněným za věrnost, ukázněnost a předvedené výkony a těšíme se na setkání na 51. ročníku Jablonecké kotvy a 47. ročníku Modré stuhy 2018, ;tedy v roce ve kterém klub ADMIRAL slaví padesát let svoji dosud úspěšné činnosti !

Ing.Zdeněk Tomášek , předseda KLoM ADMIRAL

 

 

Soubory s výsledky ke stažení:

 

 

Video a média:

 

 

 

 

 


06.09.2017 11:39 vložil Jirka | 825 přečtení | Aktuality | Vytisknout